keskiviikko 20. maaliskuuta 2019

Freetox Ketopower paastovalmennus päivät 1-3

Täällä on ensimmäiset Freetox Ketopower-paastopäivät on koettuna ja erittäin mielenkiintoisesti vieläpä, koska yövuorot ovat myös juuri samaan aikaan menossa.

Maanantaina heräilin aamupäivästä ja pyöriskelin sängyssä, vastustutti aivan mielettömästi! Oli mielenkiintoista kuinka jokin minussa oikein raastavasti vastusti tätä kaikkea mikä on alkamassa. Homma on siis herätellyt jotain sisäisiä lukkoja tms. aukeamaan.

Olin ihan pahalla tuulella ja mieli loi itselleni kärsimystä tilanteesta. Kuinka nyt "en saa" sitä ja tätä ja tuota, etenkin aamukahvia kermalla... että voi pienestä asiasta kehittää itselleen oikein kunnon peikkoa... Kuitenkin hetki oli ihan opettavainen ja tunnustelin asiaa oikein kunnolla kun aikaakin siinä oli, yksin kotona ja ei kiire minnekään. Lopulta hivuttauduin kahvinkeittimen luokse ja keittelin flow-kahvit ja tuumasin, että eihän tämä musta kahvi lainkaan yhtään pahaa ole. Ihan turhaan mieli yritti luoda kärsimystilaa.

 Kesäkurpitsa"pastaa", herkkusieniä, broileria ja pinaattia pasta carbonara-tyyliin.

Sunnuntain ravintolaruokailutkin toivat tilanteeseen varmasti oman osansa. Täyskattaus jälkiruokineen (onneksi sentään ilman alkoholia) tuntui kropassa. Ja vaikka ruoka olikin aivan todella hyvää, niin sen aiheuttama olotila ei ollut. No, tulipahan testattua taas kerran kuinka hyvä olo on puhtaalla ruokavaliolla vs. sokeri-lisäaine-hiilari-ruokavaliolla. Ihan riitti yksi ateria ja ilta. Aamulla silmät turvotteli ja vatsa myös. Vatsan tilanne kääntyi aivan totaaliseen puhdistautumiseen ja lopulta melkoiseen kiputilaankin. Vatsakipu laantui onneksi lämmöllä ja piparminttuöljyllä mitä hieroin muutaman tipan vatsalle (on tosi tehokas vatsakipuihin tai pahoinvointiin, huom! laimennettuna)

Ketopower-paaston ensimmäisten tuntien jälkeen homma on ollut todella helppoa. Ensin kauhistutti kuinka ihmeessä pystyn paastota näin pitkään (16-18h). En tiedä mistä sekin tuli, koska olenhan pätkäpaastoillut jo vaikka kuinka kauan. Ehkä siitä että se on nyt jonkun toisen "määrittelemä" se aika? Joka tapauksessa paasto on ollut todella iisiä ja vaivatonta. Missään vaiheessa en ole tuntenut nälkää vaan pikemminkin kylläisyyttä.

Ruokailuissa on siis ollut helppo koostaa ateria, joka pitää nälkää ja antaa hyvin energiaa. Vähän turhankin hyvin, sillä päivän kakkosaterian aikaan ei ole ollut laisinkaan nälkä. Mutta ei ole onneksi tarvinnut "väkisin" ahtaa ruokaa, vaan kun ruuan on saanut nenän eteen, niin kummasti se on siitä lautaselta vatsaan siirtynyt hyvällä ruokahalulla.

Jonkin verran olen miettinyt kaloreita, sillä en halua olla isossa kalorivajeessa, koska se voi laukaista tunnesyömistä tai ahmimishäiriön. Olen siis pitänyt huolen, että ateriat ovat kunnollisia ja niissä on niin rasvaa, proteiinia, kasviksia ja kuituja. Hiilihydraatteja on kertynyt n. 25g tai alle päivässä. Nyt kuitenkin ehkä tuntuu, että mahtaako ateriani silti olla liian suuria koska olen niin kylläinen? Toisaalta jo viikkoja vaivannut pikkuflunssa tuntuu nyt häipyneen, joten liikuntaa pystyy taas harrastamaan, jolloin energian kulutus taas kasvaa... täytyy fiilistellä asiaa, sillä tarkoitushan olisi, että siinä vaa'assa nyt näkyisi se toivelukema näiden 3vkon jälkeen.

 
Koska olen halunnut tehdä homman huolella ja täysillä, niin nappasin jo viikonloppuna apteekista itselleni paketin Ketostixejä ja verensokerimittarin. Mielenkiintoista on ollut seurata kuinka ns. ketolla verensokeri pysyttelee isonkin aterian jälkeen tasaisena ja ihannelukemissa kun taas ravintola/sokeriaterian aikana lukemat olivat aika hurjat. Sen verensokeria nostava vaikutus säilyi jopa pitkälle seuraavaan päivään!
Erityisen ylpeä mä olen kyllä siitä, kuinka olen voittanut mun piikkikammon ja mitannut itseltäni niitä sokereita ihan sujuvasti! Mielenhallinta on kyllä oikea supervoima, asiassa kuin asiassa 💗

Ketostixejä olen käyttänyt joskus aikaisemminkin, karppausbuumin aikaan. Silloin opin kyllä tunnistamaan ketoosin tunteen jo kehossa, mutta päädyin nyt kuitenkin ostamaan tikut, jotta olen varma asiasta ja minulla on myös faktaa valmentajille.
Sunnuntaina ennen ravintolaa olin vielä ketoosissa ja seuraavan kerran Ketostixit merkkasivat ketoaineita jo maanantai-iltana. Eli mun on mitä ilmeisimmin hyvin helppo olla ketoosissa kun muutos tulee näin nopeasti. Toki se, että olen ollut ketoosissa jo viikkoja (yli kuukauden jo) auttaa varmastikin asiassa.

Täytetty paprika, salaattia, avocado-salsaa ja aiolia
Aika terveellisen näköinen annos vai mitä 💚

Ruokia olen kokkaillut kuvissa näkyvät "pastan" ja täytetyt paprikat. Eilen meille tuli uusi jääkaappi, jota sitten vähillä unilla ja viimeisillä paastotunneilla asenneltiin paikoilleen ennen kuin pääsi ruokaa laittamaan, joten lautaselle päätyi vain taco-salaatti. Tosin sekin on aivan mainio eväs vaikkakin niin yksinkertainen. Hieman pitäisi fiilistellä keto-kasvisruokia enemmän tai ainakin nyt vihdoin ja viimein hommata sitä parempaa lihaa kaupan lihojen sijaan. Paikallista tarjontaa kun nyt kuitenkin olisi mm. ylämaankarjaa ja lampaan lihaa. Myös kalaruuissa täytyy aktivoitua. Kalapihvit ja thaikala olisi suunnitteilla, toisaalta lapsi toivoi mantelikalaa ja kukkismuusia... no onhan tässä koko elämä aikaa kokkailla! Ruokajuttuja päivitän instaan kaikista eniten, sieltä löytyy 💚💚💚

Seuraavaksi viimeiseen yöhön. Tästä yötyöstäkin olisi paljon tuumattavaa... ei meinaa homma enää todellakaan pelittää ja tuntuu aivan mielettömän tuskalta. Toisaalta, luonko minä itse itselleni siitä vielä pahempaa tuskaa? Mekun tykätään kehittää kaikenmaailman kärsimystä itsellemme. Nyt päätän siis nauttia siitä, että vain yksi yö jäljellä, minä pärjään ja minä kestän sen 💗 sitten alkaakin vapaa viikonloppu 💗

Ihanaa loppuviikkoa!
Rakkaudella
iive 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)