keskiviikko 19. elokuuta 2020

Otan mummoista mallia!

Hmm... en nyt sitten tiedä onko ihan kauhean mairittelevaa pyöriä päivät pitkät samoissa jutuissa kuin mummot, mutta aion ottaa sen fiksuutena enkä keski-ikäistymisenä!

Ja eikös se mene niin, että kun ikää tulee niin fiksummin valitsee? Ehkä?

Olen viime aikoina siis huomannut harrastavani mummojen kanssa samoja asioita. Järvessä viihtyy enemmän vanhempaa kuin minun ikäistäni porukkaa (avannosta puhumattakaan, tosin kuulemma kaltaiseni nuoremmat naiset ovat viime vuosina löytäneet lajin!!!), vesijuoksuradalla olen aina nuorimmasta päästä, harrastan myös marjastusta, sienestystä (huonolla menestyksellä) ja nyt uusimpana uutuutena sauvakävelyä!

 

Hankin ihan juuri itselleni kävelysauvat ja niillä olen nyt kävelylenkeillä porskutellut. On muuten ihan huiman tehokasta ja etenkin yläkroppa tykkää! Idean kävelysauvojen hankkimiseen sain kun hierojalla käydessä juteltiin siitä mitä liikuntaa harrastan ja mikä voisi tukea yläkropan hyvinvointia. Nykyinen ja tuleva päättötyö kun on huomattavasti erilaisempaa kuin entinen liikkuva työ enkä halua yhtään enempää kireyksiä ym. hartioihin ja selkään. Puhuttiin hierojan kanssa siis hiihtämisestä, kuinka sen olen tuntenut hyvin yläkroppaa vahvistavaksi ja irroittelevaksi - harmi vain kun hiihtokausi on niin lyhyt. Siitä se sitten lähti ajatus, että voihan sitä ihan saman tyyppistä harrastaa kävelysauvojen kanssa ja niinpä tuumasta toimeen googlailemaan sauvojen pituuksia ja hintoja.

Päädyin hankkimaan ihan Prismasta Exelin kävelysauvat, jotka ei olleet ne ihan halvimmat muttei kalliimmatkaan. Näiden muutamien kertojen perusteella olen todella tyytyväinen sauvojen hankintaan. Ajattelin yhdistää sauvakävelyn erityisesti aamulenkkeihin, niitäkin mummot vissiin vastaantulijoista päätellen harrastaa. Aamulenkki sauvakävellen pistää kätevästi koko kropan (ja mielen) hyvään vireeseen ennen koneen äärelle istumista.

 

Mummot kutoo myös "aina" sukkia ja sitäkin olen tässä opetellut. Menneinä vuosina neuloin ja tein paljon muitakin käsitöitä. Fibron myötä ne kaikki jäivät. Käsitöiden tekemisestä tuli aivan valtavat kivut. Nyt olen iloinen siitä, että pystyn taas tekemään käsitöitä. Oikeastaan ihan super super iloinen! Uuteen repertuaariin olenkin ottanut nyt sukkien neulomisen (haaveilen myös taas neulepuseron neulomisesta, mutta aloitetaans nyt niillä sukilla). Ennen en siis sukkia neulonut, vaan lapselle enemmän kaikenlaista mm. pipoja, mekkoja, haalarin jne. Neulominen on hyvää aivojumppaa ja joidenkin lähteiden mukaan se voi vähentää mm. masennusta ja stressiä, parantaa oppimista ja keskittymiskykyä ja kehittää motorisia taitoja. Ei hullumpaa hommaa siis tämäkään. Nämä sukat neuloin pääasiassa äänikirjaa kuunnellen, sekin on vaan plussaa.

 
 

Sukkien malli on Niina Laitisen Neulottua kauneutta lehdestä - Mallin nimi on Levottomat. Ohje löytyy myös Villasukkien vuosi kirjasta. Lankana käytin Riikka-Piikan Hip Hei Merinosukkalankaa, joka on Suomen Savossa käsinvärjättyä merinovillalankaa vahvikkeella. Superpehmeää ja ihanaa siis 💜

Mummojen kanssa yhteistä minulla ei kuitenkaan aamulenkeistä huolimatta ole aikaiset herätykset, vaikkakin olen saanut nyt uneni minulle aivan uskomattoman hyvään kuosiin. Viime yönäkin tuli nukuttua lähes kellon ympäri ja se aamulenkki tapahtui siis vasta yhdentoista maissa... no jahka loma päättyy, aikaistuu varmaan myös lenkit, mutta tuskin mihinkään aamukuuteen...

Rakkaudella
iive

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos :)