torstai 1. elokuuta 2019

Puhutaanko seksistä (sen haluamisesta ja haluttomuudesta) ja kuukautisista?

Tänään meinasi mennä aamukahvit väärään henkeen kun luin Ylen uutista - Kuukautisista ei ole naisen terveydelle hyötyä - moni nainen valitsee hormonaalisen ehkäisyn välttyäkseen vuodolta.

No niin!

Ihan ensimmäiseksi haluan painottaa sitä, että joskus hormonaalinen ehkäisy ei ole oma valinta vaan pakko ja siitä on ihan oikeasti hyötyä ja se on tarpeellista! Ja myös jotkut haluavat käyttää hormonaalista ehkäisyä ja se on ihan OK!
Kritiikki hormonaalista ehkäisyä kohtaan ei siis missään tapauksessa koske näitä tilanteita tai ihmisiä!

Olen viitannut pienehkösti blogissa seksiin ja seksuaalisuuteen, olen halunnut jo pitkään kirjoittaa asiasta enemmän, mutta kuten jokainen varmaan tietää on tästä asiasta puhuminen ja avautuminen aika haasteellista. Seksi on yksityisasia, todella henkilökohtainen ja iholle (tai pikemminkin ihon alle) menevä juttu.

Olen kärsinyt seksuaalisesta haluttomuudesta oikeastaan koko ikäni. Olen yrittänyt haluta seksiä ja olen harrastanut seksiä joskus halusta (en ole ollut täysin haluton vaan luonnehtisin tilannettani erittäin vähähaluiseksi) ja joskus siksi, että on tavallaan pakko. Sen avulla on saanut rakkautta ja hyväksyntää tai se on ollut myönnytys parisuhteessa kumppanin tarpeisiin. Olen kokenut, että yhteiskunta myös ruokkii asennetta, että haluttomuus on väärin. Toisaalta olen kokenut, että naisen seksihalut toisaalta ovat myös edelleen väärin. Seksiä ahkerasti harrastava mies on muiden ihailema playboy kun nainen on huora. Tämä voisi pikkuhiljaa muuttua!

Jos eläisin yksin ilman parisuhdetta, niin tuskin olisin kokenutkaan haluttomuutta välttämättä edes taakaksi, mutta kun elät parisuhteessa jossa toisella osapuolella on normaalit seksuaaliset halut ja itsellä ei haluja ole juuri lainkaan, niin syntyy ristiriita joka on traumaattinen kummallekin osapuolelle.

Halutonta ahdistaa kun toinen haluaa sellaista mitä ei pysty antamaan ja haluavaa ahdistaa yhtälailla. En voi edes kuvitella sitä tunneskaalaa mitä puolisoni sisällä on ollut. Loukatuksi tulemisen tunteita, hylkäämisen tunteita, torjutuksi tulemisen tunteita... Tilanne on aiheuttanut meille molemmille paljon traumaattisia kokemuksia. Ikinä en olisi näitä halunnut hänelle aiheuttaa ja olen todella pahoillani niistä kaikista vuosista ja tilanteista. - Tiedostan kuitenkin sen, että tämä ei ole ollut minun syyni. Ei minun vikani tai varsinaisesti minusta johtuvaa niin että minun täytyisi tästä kantaa syyllisyyttä! Näin on vain ollut. Syyllisiä ei ole.

Onnellinen olen siitä, että kaikesta huolimatta olemme yhdessä edelleen. Kaikista onnellisin olen, että tilanne on nyt ratkaisevasti muuttunut ja voimme jakaa elämässämme myös tämän tasapuolisesti. Vielä vuosi sitten en olisi uskonut näin käyvän.

Seksuaalisen haluttomuuteni taustalla on monia asioita. Se, että ei kykene rakastamaan itseään tai näkemään itseään kauniina ja rakastettavana. Se, että keho on jatkuvissa terveysongelmissa ja kaikki energia menee lähinnä omaa jaksamista ajatellen. Tähän asti elämässäni seksi on ollut aina energiaa vievä asia, ei energiaa lisäävä. Taustalla on myös seksuaalisia traumoja kuten raiskatuksi tuleminen ja jokainen kerta kun olen harrastanut seksiä haluamatta sitä psyykkisesti itse (tällä tarkoitan niitä kertoja kun seksi on keino saada hyväksyntää tai rakkautta tai myös sitä että se on keino auttaa toista purkamaan seksuaalisia turhaumiaan), on ollut myös trauma joka on kerryttänyt traumakuormaa jatkuvasti.

Kuinka Ylen artikkeli sitten niin ärsytti, eihän siitä seksistä edes juurikaan puhuta?

Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä lähes aina. Miksi? Siksi että sen sai alussa ilmaiseksi ja siksi, että se oli luontainen vaihtoehto, siksi että sitä suositeltiin ja siksi että se kertakaikkiaan tuntui normaalilta. Näin kuuluu tehdä ja juuri se on se syy miksi Ylen artikkeli niin ärsytti. Se normalisoi hormonaalista ehkäisyä kaikille. Ikään kuin se olisi normi ja kuukautiset eivät olisi naisen kehon luonnollinen tila! Siis oikeasti hei mitä ihmettä!!!

Ovatko asiantuntijat nyt ihan oikeasti sitä mieltä, että kuukautiset ovatkin tarpeettomat tai jotenkin väärät? Kuinka meidän kehomme voi toimia väärin? Mikä on nyt tämän jutun agenda? Onko lääketehtaiden hormonivalmisteiden myynti romahtanut???

Kuukautiset kertovat naisen lisääntymiskyvystä; kehon valmistautumisesta mahdolliseen raskauteen. Kuukautiset ovat täysin normaalia naisen kehon toimintaa, jota ei tarvitse hävetä, inhota tai pelätä. Piste.

Kärsin useista hormonaalisen ehkäisyn sivuvaikutuksista tietämättäni. Koen esimerkiksi, että yksi iso syy masennukseen on ollut myös hormonaalisessa ehkäisyssä. Ehkäisy vaikutti myös seksuaalisiin haluihin ja ylipäätänsä kehon fysiologiaan paljon laajemmin kuin ymmärsinkään. Esimerkiksi kun psyykkisesti halusin seksiä, mutta kehossa ei tapahdu mitään? Mikä häpeä! Ja kyllä, liukkari juu auttaa siihen, että sitä seksiä voi harrastaa, mutta sitä sisäistä häpeää se ei vienyt.

Viime vuodet (2012-2018) käytin hormonaalista ehkäisyä koska oli pakko. Vuonna 2012 minulta löydettiin aivolisäkkeen hormonikasvain, joka vaikutti lähes kaikkiin aivolisäkkeen tuottamiin hormoneihin kehossani. Sain vaihdevuodet. Kun aivolisäkekasvainta alettiin hoitaa, hoidettiin hormoniehkäisyllä myös estrogeenitasoja kehossani. Onneksi lääkityshoito oli tehokasta ja aivolisäkekasvainta ei enää ole. Sain lääkityksen lopettamisen jälkeen myös ihmettelevän luvan (lääkäri ei siis ymmärtänyt yhtään miksi halusin lopettaa) lopettaa myös hormonaalisen ehkäisyn. Jännityksellä ja pelolla odotin mitä tapahtuisi, käynnistyisikö oma hormonitoiminta?


Noin puoli vuotta ennen e-pillereiden lopettamista luin Meri Mortin Lumoava Nainen kirjan enkä ymmärtänyt yhtään mitä siinä kirjoitettiin. Mitä olivat ne tuntemukset mistä siinä puhutiin? Myös kuukautiset - äh niin ällöttävät, ärsyttävät, kivuliaat, päänsärkyä ja mielialaa heittelevät, sotkuiset ja kertakaikkisesti elämää rajoittavat... niistäkö nyt sitten pitäisi tykätä tai oikeammin rakastaa??? Siis rakastaa ja arvostaa??? Niiden alkua juhlia? WTF??? Ei mulle tällaista ollut opetettu!

E-pillereiden lopettamisen jälkeen aloin tuntea kehossani erikoisia tuntemuksia ja olin ihan, että hei haloo!!! Mitä tämä on? Muistan että itkin saunassa ja olin vaan niin järkyttävän onnellinen! Niin joo mulla oli ovulaatio. En ollut tuntenut sitä koskaan ennen.

Aloin ymmärtämään, että tunsin kehoni - siis todellakin tunsin kehoni! Aloin ymmärtämään mitä Lumoava Nainen kirjassa kirjoitettiin (ja luin sen uudelleen). Siitä hetkestä alkoi syvällinen matka kehooni ja naiseuteen, matka jossa opin tuntemaan kehoni ja aloin arvostamaan sitä. Aloin rakastumaan itseeni.




Ja arvatkaa mitä sitten tapahtui?

Aloin haluta seksiä.

En voinut aluksi uskoa sitä! Kun halusin seksiä psyykkisesti, se näkyi ja tuntui myös kehossani. Kaikista näistä tuntemuksista syntyi kierre - ei se noidankehä - vaan ihana kierre jossa kaikki tuntemukset ja asiat alkoivat ruokkia toisiaan ja minä aloin naisena eheytyä. Myös parisuhde alkoi eheytyä ja koska nyt kykenin viimeinkin täysin uskomaan puolisoni rakkauden ja antautumaan sille, on tästä kaikesta syntynyt upea juttu.

Ensimmäistä kertaa koskaan ymmärrän ja rakastan itseäni ja olen avoin myös toisten rakkaudelle. Ja tämä koskee ihan kaikkia ihmisiä. Ne muurit joita olin kasannut ympärilleni, tietynlainen pidättyväisyys ja kylmyys, ne romahtivat. Kykenin syvälliseen ystävyyteen aivan eri tasolla kuin ennen. Olen jopa ollut empaattisempi ja herkempi kuin ennen. Aloin löytämään itsestäni myös enemmän feminiinistä herkkyyttä.



Seuraavaksi mukaan astui ketogeeninen ruokavalio ja pätkäpaasto. Olen kokenut, että molemmat ovat eheyttäneet niin kehoani kuin mieltäni kokonaisvaltaisesti. Tämä kaikki heijastui myös suoraan seksihaluihini ja seksuaalisuuteeni. Kun vahvistuin, kykenin viimein käsittelemään traumojani perinpohjaisemmin kuin koskaan. Uskon ketogeenisen ruokavalion tasapainottaneen myös hormonejani ja parantaneen elimistöni toimintaa. Voisin tuumata tähän ihan raakasti kyllä, että jos kärsit haluttomuudesta - kokeile ketoa. (Tietystikään tämä ei kaikille toimi eikä keto ole mikään ihmeratkaisu, mut hei, aina voi kokeilla? Tämä on nyt kirjoitukseni ainut "neuvo" ja senkin voit skipata triggeröitymättä jos ahdistaa jooko?)

Ketogeeninen on vaikuttanut myös psyykkiseen tasapainoon (hormonivaihtelut) ja PMS oireet ovat helpottaneet. Olen alkanut myös ymmärtää mitä tarkoittaa kuukautisten rakastaminen. Se, että niiden alkaminen on hyvä juttu, arvostettava, tärkeä asia eikä se kuukausittainen - Voi ei! Ai taas! - juttu. Keton myötä kuukautiskivut ovat hävinneet, samoin myös hormonimigreeni. Kuukuppi tekee kuukautisista helppoa ja sen avulla kuukautiset eivät rajoita elämää. Tosin nyt olen alkanut entistäkin enemmän seuraamaan luonnollista kiertoani ja esimerkiksi kuukautisten aikaan yritän huolehtia, että saan levätä - kääntyä sisäänpäin, hieman hellittää - niin kuin kuukautisten aikaan kuuluisi tehdä eikä mennä tukka putkella ja treenata ja ja ja...

Juuri nyt minusta tuntuu ensimmäistä kertaa siltä, että olen oikea Nainen ja minulla on Naisen Voima käytössäni. Eikä se johdu pelkästään seksistä vaan kaikesta. Siitä että hyväksyy itsensä sellaisena kuin on, rakastaa itseään ja kykenee rakastamaan muita ja etenkin että kykenee ottamaan sitä rakkautta vastaan.


Nyt tässä voimassa ollessa ymmärrän myös sen, että miksi tätä naisen voimaa halutaan hallita ja sitä ehkä pelätäänkin. Miksi se halutaan suitsia. Sillä Voimakasta Naista ei voi hallita pelolla, käskemällä tai alistamalla. Voimakas Nainen ei myöskään hallitse vaan hakee tasapainoa ja kumppanuutta.

Tähän loppuun haluan kirjoittaa vielä sen, että jokaisella on oma tilanteensa. Tämä tilanne oli minun ja näin tapahtui minulle. Tämä ei ole kirjoitus siitä, että näin nyt tulisi kaikkien toimia tai että ylipäätänsä mistään tässä kirjoituksessa sinun tulisi ottaa paineita tai loukkaantua. En jakele neuvoja tai halua syyllistää ketään yhtään mistään valinnoista. Kerron vain oman kokemukseni ja toivon, että se avaisi jotain jossain tai jopa auttaisi jotakuta.

Suurella rakkaudella ja myötätunnolla
iive

ps. Kunnioitan myös puolisoani - koskeehan tämä meitä molempia ja hän on antanut luvan kirjoittaa näistä asioista julkisesti. Täytyy sanoo, että huikee ja niin rohkea mies ❤️ Rakastan sua ❤️

3 kommenttia:

  1. Mulla ketoilua takana vasta lyhyt aika, mutta jo nyt huomannut muutoksen mielialassani (muiden muutosten lomassa). Olo on jotenkin seesteisempi ja rauhallisempi. Eilen onnistuin hukkaamaan lompakkoni ja aikaisemin olisin ollut ihan totaaliraunio (kun on vähän keskimääräistä herkempi/ärsykeherkkä), mutta nyt tilanne sujui selkeästi rauhallisemmin. Toki tuntui tosi kököltä, mutta mitään isompaa kehää tästä ei seurannut.
    Toivon, että tälläinen olotila myös mukana jatkossa, poikaystäväkin olisi taatusti tyytyväinen ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon kyllä huomannut aivan saman! Mieli, tunteet ja ylipäätänsä olotila on paljon tasaisempia. Energiaa kyllä riittää, mutta pääasiallisesti se on positiivista energiaa <3

      Poista
  2. Nimeni on Miina Sillanpää, muoto, Saariselkä. Avioliiton 12 vuoden jälkeen minä ja mieheni ovat olleet riitaa toisiinsa, kunnes hän lopulta jätti minut ja muutti Kaliforniaan ollakseen toisen naisen kanssa. Tunsin elämäni ohi ja lapseni ajattelivat, etteivätkö he koskaan näe isäänsä. Yritin olla vahva vain lapsille, mutta en pystynyt hallitsemaan sydäntäni kiusavia kipuja, sydämeni oli täynnä suruja ja kipuja, koska olin todella rakastunut mieheni. Joka päivä ja yö ajattelen häntä ja toivon aina, että hän palaa takaisin minuun, olin todella järkyttynyt ja tarvitsin apua, joten etsin apua verkosta ja löysin verkkosivuston, joka ehdotti, että tohtori Osagiede voi auttaa entisen takaisin saamista nopeasti . Joten tunsin, että minun pitäisi kokeilla häntä. Otin yhteyttä häneen ja hän kertoi minulle mitä tehdä ja minä tein sen sitten hän teki Rakkaus loitsun minulle. 48 tuntia myöhemmin, mieheni todella soitti minulle ja kertoi minulle, että kaipaa minua ja lapsia niin paljon, niin uskomattoman !! Joten näin hän tuli takaisin sinä päivänä, paljon rakkautta ja iloa, ja hän pyysi anteeksi virheestään ja kivustaan, jonka hän aiheutti minulle ja lapsille. Sitten siitä päivästä lähtien avioliitto oli nyt vahvempi kuin milloin se oli, kaikki kiitos tohtori Osagiedelle. hän on niin voimakas ja päätin jakaa tarinasi Internetissä, että tohtori Osagiede on todellinen ja voimakas loitsunpitäjä, jota rukoilen elääkseni pitkään auttamaan lapsiaan vaikeuksissa, jos olet täällä ja tarvitset Ex takaisin tai aviomiehesi muutti toisen naisen luo, älä itke enää, ota nyt yhteyttä tähän voimakkaaseen loitsuyrittäjään. Tässä on hänen yhteystietonsa osoitteessa: doctorosagiede75@gmail.com tai whatsapp puhelinnumeroon +2349014523836
    tai viber +2349014523836

    VastaaPoista

Kiitos :)